top of page
Mest Klickade Idag 

Carita Lejon: Döm inte gravida mammor som röker, lite nikotin gör barnen gott


Den senaste tiden har det varit mycket tal om gravida mammor som röker. Jag tror det hela började efter att någon började sprida bilder som jämförde foster vars mammor röker och foster vars mammor inte gör det. På bilderna ser fostren som fått cigg ut att grimasera och må allmänt förjävligt, medans barnet som sluppit verkar sova i godan ro. Dessa bilder har då allstå spätt på det hat som redan finns för mammor som röker när de har en bulle i ugnen och fått vissa att till och med vilja straffa gravida som tar sig ett bloss eller två.

Jag har en annan uppfattning som jag tror de flesta håller med om. För det första är de där bilderna troligen fejk, eller i alla fall missvisande. Det finns väl ingen människa som grimaserar när de tar en cigg, snarare tvärtom, man liksom slappnar av i ansiktet. De 20 år som jag rökt har jag då aldrig grimaserat och det tror jag många rökare känner igen sig i. Bebisarna är väl inte mer än människor så det ska väl inte vara någe annorlunda för dom? Jag tror personligen att fotograferna gjort någonting annat för att få bebisarna att grina illa, kanske stött till magen eller så.

Jag tror lite cigg gör barna gott. Ja, det borde ju hjälpa ungen att slappna av i magen och tänka på annat om den har det lite stressigt eller så. Så är det för mig i alla fall - du vill inte träffa Carita innan morgonciggen det kan jag lova dig - men sen när man har fått kommit ut på balkongen - då blir man pigg och glad, detsamma gäller nog för barna. Har svårt och tro att det är så kul i magen, då behöver man nått som piggar upp och får en på andra tankar - finns inget bättre än et bloss när man är sådär tung i huve.

Jag rökte ju med alla mina barn ja. Alla tre är riktiga ciggbebisar. Låg väl på en 2 pack om dan då, minst, blivit lite mindre nu. Jag har då inte märkt av någe hos mina ungar, dem är väl som alla andra ungar, skriker å ska ha, kan inte prata riktigt och har svårt för matte - inge mer med det. De brukade sparka av glädje när mamma tog en cigg, ja de små liven gillade nicotinkicken som det heter.

Ni kan i alla fall sluta upp med å döma mammor som röker när de är på smällen, det är diskriminerande. rökare är väl också männskor. Lite rök är bra för barna, det råder det inga tvivel om. Det stimulerar i hjärnan, det säger alla forskare också. Ni som hatar behöver ta ett bloss och lugna ner er. Om det blir en fjärde för mig ska jag röka genom hela graviditeten och tänka på er. Om ni vill diskutera detta med mig, twittra under #RökarMamman

ANNONS:

mer viralt

bottom of page