top of page
Mest Klickade Idag 

Staten borde betala för kvinnors smink

Embla Svensson är en 19-årig feminist som läser genusvetenskap

Jag blir så trött på det här nu - så förbannad, men kanske framförallt, ledsen. Jag kan inte fatta att det fortfarande är såhär 2015. Det är vidrigt. Jag pratar förstås om kvinnoidealen i dagens samhälle. Varje dag pressas kvinnor in i en tajt sardinburk full av krav och förväntningar på hur vi ska se ut, hur vi ska bete oss, och vad vi ska tycka om oss själva. Det är den allsmäktiga median och de vita männen bakom den som står för förtrycket och som får kvinnor att må dåligt om dom inte passar in i skönhetsidealen. Om man inte ser ut som Barbie, så ska man må dåligt, det är det de vill. Som en ung kvinna blir jag förbannad på alla strukturer som Patriarkatet envisas med att upprätthålla och även om jag typ passar in i det rådande idealet, så tycker jag synd om de som inte gör det.

Jag har kommit på ett sätt att slå tillbaka - Att ta tillbaka makten från Patriarkatet och visa att alla kvinnor är självständiga och vackra och att vi inte tar någon skit. Jag föreslår gratis smink för alla kvinnor. Ja du hörde rätt, jag vill att staten drar sitt strå till stacken och finansierar kvinnors skönhetsprodukter. Det är det minsta de kan göra efter allt vi kvinnor tvingas gå igenom.

Smink är en rättighet för kvinnor. Utan smink känner sig kvinnor värdelösa, osynliga och mindre värda I det här Patriarkala samhället. Det är samhällets ansvar att få dess kvinnor att må bra, och vad kan vara bättre än att ge kvinnor verktyg som får oss att känna oss mer självständiga, självsäkra och vackra. Kvinnor ska inte behöva betala flera hundra kronor i månaden för att må bra - det är skattebetarnas uppgift att lyfta kvinnor och värna om jämställdhet. Jag vill vara trygg och självständig i min ekonomi och om jag måste spendera massa pengar för att ens ha ett värde i samhället.

Vi måste öppna olika sminklokaler dit kvinnor kan komma och få ett paket med allt smink de behöver, månaden ut. Det skulle ge kvinnor möjligheten att symboliskt trotsa Patriarkatet, ta kontroll över sin sexualitet och signalera för alla att de inte viker sig för några. Med läppstift, concealer och blush är vi starka! Go girls!

Om du är emot det här förslaget är du säkert ett riktigt högerspöke som vill hålla tillbaka kvinnor och hålla fast vid sexistiska strukturer. Hur kan du inte fatta att kvinnors mentala hälsa är viktig för att samhället ska fungera? Om du inte märkt det ännu så har vi faktiskt jobb nu och är inte fastbundna vid spisen som du tycker att vi ska vara. Sluta hålla oss tillbaka, smink är en viktigt del i den feministiska kampen. Join the movement, tillsammans kanske vi kan göra skillnad och få politikerna att lyssna. Gratis smink kanske inte är så långt borta ändå. För att diskutera artikeln med mig, twittra under #GratisSmink Följ Embla på Twitter @slidfageln

ANNONS:

mer viralt

bottom of page