top of page
Mest Klickade Idag 

Embla Svensson: Om du är en smal tjej borde du skämmas

Jag skäms för min kropp - Jag skäms för min fötryckarkropp - Jag skäms för hur mina utstickande ben skär in i större tjejers själar. Jag skäms för hur jag anses mer värd bara för att jag har ett lägre mått runt midjan. Jag skäms för att jag bidrar till en kultur som lär tjejer att det inte är okej att ha kurvor. Jag skäms - och det borde du också göra.

Det är inte okej. Det har gått för långt. Vikthetsen och gympressen har aldrig varit så stark. Varje dag ploppar det upp ett nytt Instagram konto med en smal tjej i yogapants som bara tar bilder av gymmet, hennes squats-svarvade Kim K rumpa och på sina små nyttiga måltider. Och varje dag tvingas hundratals större tjejer sitta och matas med den här skiten och känna sig mindre värda för att de tar en ostmacka eller lite smågodis istället för grönkål. Instagram fitness tjejerna bidrar till en kultur där vi mäter vårt värde i likes och eftersom män har patriarkala glasögon och har blivit programmerade av media att tycka att 50kgs tjejer är snyggare än 90kgs tjejer, trycker de like mest på smala tjejers bilder.

Vårt samhälle har blivit oerhört fettfobiskt under de senaste åren och det är inte bara smala tjejer som orsakar det. Oärliga doktorer har gått ihop och skickat signaler till samhället att det är ohälsosamt att vara överviktig. Detta är en stor lögn (skapad för att hålla kurviga tjejer nere) som de flesta verkar tro på. Det finns egentligen inget samband mellan vikt och hälsa. Det finns smala som har stora hälsoproblem och det finns tjocka som mår jättebra - om ni kunde någonting om body acceptance hade ni förstått det.

Ni måste ändra er fattitude. Som en feminist och smal tjej känner jag mig hemsk. Jag menar, som feminist borde jag värna om alla mina systrars kamp, men hur kan jag göra det med en smal midja och en fast rumpa? Jag ser ut precis som patriarkatet vill att jag ska se ut och jag vet att det skadar så många. Det vi smala tjejer måste göra är att sluta med vikthetsen, sluta placera värde på att springa på ett löpband och sluta äta mat som ingen kan uttala. Det är dags att vi allierar oss med tjocka tjejer genom att sjunka ner I soffan, släppa allt patriarkalt tänkande och käka en kebabpizza och bara vara. Det finns inget bättre sätt att göra rätt än att gå upp några kilon och inte bry sig - då har vi tagit tillbaka makten från patriarkatet.

Om du är en smal tjej borde du skämmas. Du borde skämmas för att du aktivt väljer att vara en sardin i patriarkatets sardinburk - våga vara en val och var stolt för det. Det är dags att sätta stopp för vikthetsen en gång för alla, det är dags att samhället insåg att det inte spelar någon roll om du väger 50kg eller 150kg , ALLA kvinnor är vackra.

Smala tjejer, ja ni borde skämmas, men det är inte för sent att bli stor, både I hjärtat och kroppen För att diskutera den här artikeln, twittra under #SmalSkam

Följ Embla på Twitter ---> @slidfageln

ANNONS:

mer viralt

bottom of page