top of page
Mest Klickade Idag 

Mirjam Mook: Alla ni smala vita hetero-cis funkofober som rev ner SDs rekalm borde skämmas - det var

Mirjam Mook är en rullstolsbunden autistisk lesbisk queerkvinna från Irak, xenoms pronomer är xen, xiz, xezzom. Mirjam vill problematisera vitheten, hetereocismen och funktionaliteten bland de som rev ner SDs reklam.

*triggervarning för dig som är rasifierad och som har stött på vita "allierade"*

Först blev jag glad när jag hörde nyheten - SDs grovt rasistiska, facistiska och problematiska tunnelbanekampanj hade blivit nedriven. Ända sedan jag såg den på diverse sociala medier har jag brunnit inombords av ilska och sorg över vart detta landet är på väg. Jag kan inte fatta att historien håller på att upprepa sig. Det känns som om en inte har så stor påverkan på vad som händer i det har landet, och ju mer en kämpar, desto mer växer SD. Jag var i alla fall glad igår, riktigt glad. Men den lyckan försvann illa kvickt när jag såg bilder på uppslutningen på Norrmalmstorg. Vitt. Vitt. Vitt - så långt ögat kunde nå. Det såg ut som ett Mormonkalas. Bara en massa vita "ursvenskar" med flaggor som de approprierat från svarta queer rörelsen i USA. Jag kan räkna på min ena hand hur många rasifierade svenskar jag kunde se på torget och den siffran förminskades ännu mer när jag fick se de som alla nu hyllar som hjältar - alltså de som faktiskt rev ner reklamerna. Dessutom såg jag inte en enda person i rullstol hjälpas upp för att riva ner banderollerna, bara helfunktionella människor tog sig friheten att göra det. Det fanns heller inga transpersoner så långt ögat kunde nå och om det fanns det så har dessa kamoflerat sig som vita cispersoner lite allt för väl. Det fanns förstås inte heller några feta människor eller människor som identifierar sig som feta - vilket förstås ger upphov till fettofobi. Det som hände i tunnelbanan är djupt problematiskt. Vita medelklass cishetero funktionella människor har alltså tagit sig an, approprierat den kamp som tillhör rasifierade funktionsnedsatta, icke psykonormativa queersvenskar och gjort den till sin egen för att söka bekräftelse. Vita människor KAN per definition inte ha en åsikt om rasism för att alla vita människor tillhör kollektivet "den vita rasen" som systematiskt förtrycker de rasifierade. Alltså, om du är en vit person med en åsikt om rasism, BACK THE FUCK OFF, du har ingenting att komma med här, det här är inte din kamp, vi vill inte ha dig din vita smala "allierade" som har en kropp som överensstämmer med skönhetsidealen. Om du är vit, knip igen. Om du anses snygg i väst, knip igen. Om du kan gå. knip igen. Om du inte är fet, knip igen. Om du är cis, knip igen. Detsamma gäller för helfunktionella personer, hur fan kunde ni hoppa runt och klättra så där? Fattar inte ni hur kränkade det är mot funktionsnedsatta människor? Kan ni inte få in det i era cishjärnor, if you ain't queer, go over there! Ni kallar er vänster - men jag fattar inte hur någon människa som är vit ens kan få tanken att kalla sig för vänster. Det är skamligt.

Detta var MIN KAMP, VÅR KAMP, Men nu har NI kapat den antirasistiska rörelsen med eran vita elitism. Jag är glad att SDs kampanj är borta, självklart, men det gjordes på fel sätt! En kan bara sätta sig ner och gråta. Skäms! Skäms på alla ni vita priveligerade cis-avskum. Det skulle varit rullstolsbundna, rasifierade, feta, queerkvinnor som rev ner dom där banderollerna. INTE NI! Det skulle göra er gott att lyssna på någon av högre rang ibland.

Om ni känner skuld över att a stulit den antirasistiska kampen från dem den egentligen tillhör, Twittra under #ForlatMirjam.

ANNONS:

mer viralt

bottom of page