top of page
Mest Klickade Idag 

Klara Andersson: Hur kan vi skicka en vit snuskgubbe till final?


Klara Andersson är en 23-årig feminist som pluggar statsvetenskap.
Jag kunde inte somna igårkväll. Jag skakade för mycket av ilska - Ilska för att att världen är som den är - för att samhället ser ut som det gör - för att all min kamp ibland känns förgäves.
När jag vaknade upp i morse, på årets viktigaste dag, Internationella Kvinnodagen, kunde jag knappt känna mig glad - jag kände mig mest tom - tom och paff. Tänk så mycket glädje gårdagen sugit ut ur mitt liv, det är helt sjukt. Har ätit glass hela dagen pga detta. Om ni inte förstått vad jag pratar om vet jag inte om ni ens kan kalla er för feminister - det som hände igår var så äckligt, så problematiskt och så vidrig att jag knappt vill ta det i mun, och om ni var riktiga feminister hade ni känt likadant.
Hasse "Kvinnaböske" Andersson gick vidare till final i Melodifestivalen. Han slog ut den starka, fetpositiva, rasifierade kvinnan Kristin Amparo. Han förudmjukade henne, tryckte ner henne, och gjorde det med ett djävulskt flin. Svenska folket röstade på en vit gubbe som sjöng en heteronormativ, funkofobisk, rasistisk och kvinnoförnedrande text. Det är en skam, jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag skäms för Sverige, jag skäms för er, jag skäms för att jag inte gjort mer för att stoppa det. Det här är Sverige 2015 - där vita gubbarnas gubbvälde sträcker sina håriga, brynjeklädda kroppar in i en festival som är till för HBTQ-personer i förstahand. Ni som röstade på Kvinnaböske är fan sexister hela bunten.
För det första är hans namn är sexistiskt. Kvinnaböske? Vad fan ska det betyda? Kvinnobuske? Driver han med kvinnligt könshår? Säger han att kvinnor ska vara hårlösa dockor som bara är till för hans njutning. Äckelgubbe! För att inte tala om hans låt "Guld och Gröna Skogar". Låten, som låter som en SD kamplåt, är en av de värsta bidragen som någonsin varit med i Mello. Han sjunger om en dans någonstans i Skåne, men nämner säger inte ens ett ord för att visa solidaritet med dem som inte kan dansa pga funktionshinder. Sen bara några rader efter kallar han en kvinna för "grann" - jaha, okej, så nu är utseendet det enda som spelar roll? Kan inte kvinnor bara få vara sig själva utan att de pressas in som sardiner i en jävla mall? Hela grejen är så hetronormativ och pro-SD så att hälften vore nog för att få mig att börja fucking gråta av ilska. Sen är ju gubben vit, förstås, ingen surprise där. Vita gubbar verkar inte kunna låta bli att förstöra allt de tar på och lämna sargade kvinnokroppar efter sig. Kristin Amparo, en mörk och sensuell kvinna blev alltså bortvald på grund av att Sveriges befolkning är rasistiska svin. ÅÅÅhhh jag orkar fan inte. Hur kunde vi låta en fucking VIT GUBBE gå vidare i Sverige 2015! Du representerar inte oss. Du är inte en av oss. Svenska folket hatar dig Hasse! Kan knapp skriva mer för jag är så förbannad! För att diskutera artikeln med mig, twittra under #VitGubbMello och följ mitt konto @Rabattsnippan ! Min blogg: http://vindoga.wix.com/rabattsnippan

ANNONS:

mer viralt

bottom of page