top of page

Gästkrönika: Det är dags att sluta gymma tjejer - det är sexistiskt


Feministen Lotta "Latte-Loskan" Lomberg, berättar om en händelse på gymmet som fick henne att inse att träningshetsen bidrar till att tjocka kvinnors kroppar hamnar i skymundan - därför vill hon att kvinnor slopar sundhetsidealet. Jag blir så trött. Så förbannat jävla trött på den här träningshetsen som råder i Sverige. Jag orkar inte med att alla kvinnor ska vara gå runt och vara så smala, precis som de där sexistiska modellerna som åmar sig på catwalken framför Patriarkatets pilskna företrädare. Jag har fått nog av den här mansgrisdrömmen som vi aldrig tycks vakna upp ur. Tvi för samhället! Förra måndagen var dagen jag sa "Det var droppen!". Jag hade sprungit ungefär 330 sekunder på löpbandet och var helt utmattad (vem hade inte varit det?), då jag plötsligt fick syn på ett gäng flickor i 19-års åldern. Deras midjor var smala, deras rumpor var fasta och deras höfter svarvade - med andra ord - de såg jävligt sexistiska ut. Flickorna hoppade upp på löpbanden bredvid mitt och började springa, fnittra och tugga tuggummi. "These girls is bitches" tänkte jag lite småsnitsigt, på Engelska dessutom, och forsatte löpa, snabbt och smidigt, såsom bara jag kan. Plötsligt började alla män i lokalen långsamt vrida sina huvuden mot mig och titta åt mitt håll med suktande, nästan trånande blickar. "O yeah, mama still got it" tänkte jag och ökade farten lite, motvilligt smickrad av denna manliga uppmärksamhet - men sen insåg jag att männen inte alls tittade på mig - de tittade på de där tjejerna som sprang bredvid mig. Jag blev oerhört kränkt, hur vågade dessa män kolla in dem där bimbosarna? Jag var ju där, i all min fägring. Jag stoppade genast mitt löparpass och sprang mot brandlarmsknappen i andra änden av rummet - jag kunde inte tillåta sådan uppenbar sexism. Larmet ljöd och alla utrymde gymmet. Ute i novermbermörkret var allt var bra igen, nu minsann fanns det inga smala, sexdockor att stirra på längre, nu fanns det bara vinterjackor och mörker - och dessutom hade jag fått ett nytt perspektiv på livet. Ända sen dess har jag tänkt mycket på det här. Kvinnor borde strunta i gymmet helt och hållet. Det är sexistiskt att försöka hålla sig smal och äta rätt, det är precis vad männen vill att vi ska göra! Vi måste säga ifrån, säga nej till deras strukturer, neka deras patriarkala påhopp - och istället tacka ja till wienerbrödet. Alla kvinnor borde anamma min livstil och sträva efter att se ut som jag. Ta hissen, ta bilen till brevlådan ät Aladdinaskar året om - för om jag inte får manlig uppmärksamhet, ska ni andra inte ha det heller - det kallas solidaritet.

Taggar:

 Rykande Färska Nyheter och Skvaller    

VÄDER
Skitkallt 

Storken är Sveriges  bästa tidning, absolut - Zlatan Ibrahimovic

bottom of page