top of page

Den riktiga Allan Ballan trött på fördomarna


Allan Ballan, 56,

Allan Ballan spelar aldrig Allan Ballan - men alla tror att han gör det – nu är han trött på det.

56-årige Allan Ballan från Fittja får alltid reaktioner när han presenterar sig. Det började redan när han var barn. I skolan när hans lärare tog klassens närvaro tycktes de alltid fnissa till lite grann när de kom till hans namn – i början av ett fotbollsläger en sommar på 60-talet vek sig ledarna av skratt när de ropade upp honom och när han angav sitt namn under en simlektion flabbade hans simlärare så mycket att han nästan drunknade.

Till en början förstod Allan inte varför de skrattade och låtsades inte om det, men i takt med att han växte upp (och fick genomgå alla prövningar som det innebär), stod det klart för honom att hans namn inte skulle göra honom några tjänster. Som tonåring var det värst, han kunde knappt presentera sig utan att få ett rejält kokt stryk.

Nu är Allan Ballan, som enligt han själv aldrig spelat Allan Ballan i hela sitt liv, blivit trött på fördomarna kring hans namn, som är just Allan Ballan. Han har tagit kontakt med media för att försöka utplåna alla förutfattade meningar om honom. Detta är vad han hade att säga till Storken:

- Mitt namn har blivit min identitet. Jag dras för att säga vad jag heter nuförtiden. Så fort folk får veta vad jag heter tror de att jag är en riktigt kaxig typ som håller hov och försöker vara tuff – därför undviker de mig. Jag har fått gå igenom så mycket skit. En gång när jag skulle spela i en skolpjäs och vi fick roller utdelade så kom vi fram till mig och då skrek en annan unge ”Allan får spela Allan Ballan!” och alla började skratta. Jag spelade lite Allan och låtsades inte om det, men det gjorde ont. Jag kommer aldrig ifrån mitt namn, hur ödmjuk jag än är förknippas jag med att spela tuff och ball. På samma sätt som folk skulle förknippa någon som heter Adolf Hitler med dålig mustaschsmak förknippas jag med en typ av människa jag verkligen inte är.

Nu vill jag, den enda Allan Ballan i Sverige, ta tillfället i akt att säga att jag verkligen inte är någon Allan Ballan...eller jo jag heter ju Allan Ballan så på ett sätt är jag en Allan Ballan, men jag är ingen Allan Ballan. Allan hoppas att människor ska se bortom hans namn och sluta diskriminera honom och insisterar att det faktum att han tillskansat sig stor medial uppmärksamhet inte är ett sätt att spela Allan Ballan på.

- Hur kan ni ens fråga det efter allt det här? Det är väl självklart att det faktum att jag heter Allan Ballan inte betyder att jag vill spela Allan Ballan i media, det är ju just därför jag vill att folk ska veta att jag inte är någon Allan Ballan...även fast jag heter Allan Ballan.

säger Allan.

 Rykande Färska Nyheter och Skvaller    

VÄDER
Skitkallt 

Storken är Sveriges  bästa tidning, absolut - Zlatan Ibrahimovic

bottom of page